Kleuterles

Bij de Funky Music School zijn we van mening dat je nooit te oud bent om muziek te maken, maar je bent ook nooit te jong om ermee te beginnen. Wij bieden dan ook kleuterlessen aan voor kinderen in de leeftijd tussen 4 en 6 jaar. De kleutermuzieklessen vormen een stevige basis voor het leren spelen van een instrument, maar ook voor de algemene ontwikkeling kan muziekles op kleuterleeftijd al heel veel betekenen.

Ontwikkeling

Bijna ieder kind houdt van muziek én van muziek maken. Kleuters vinden het heerlijk om geluid te maken met alle voorwerpen die ze maar te pakken kunnen krijgen: dat maakt deel uit van hun ontdekkingstocht. Maar muziek is niet alleen maar leuk; het is ook nog eens heel goed voor hun ontwikkeling. Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar de invloed van muziek maken op jonge kinderen en de conclusies zijn behoorlijk eensluidend: Muziek versnelt de ontwikkeling van de hersenen op allerlei gebied:

• Taalvaardigheid;
  • Leesvaardigheid;
  • Motoriek;
  • Creativiteit;
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling.

Muziek maakt slim

Bij het maken van muziek moeten de twee helften waaruit de hersenen bestaan, samenwerken. In de linker hersenhelft wordt de ratio geregeld: de spraak en het intellect. De rechter hersenhelft is het deel waar de gevoelstoestand wordt geregeld. Als die twee hersenhelften met elkaar samen moeten werken, worden er meer neuronen geactiveerd, waardoor verbindingen beter tot stand komen. Muziekmakende kleuters worden dus slimmer!

Taalvaardigheid

Kleuters die veel bezig zijn met muziek, hebben op het gebied van taalvaardigheid echt een voorsprong op hun leeftijdsgenootjes. Ze leren al vroeg te luisteren en klanken te onderscheiden, en dat helpt ze ook bij het onderscheiden van verschillende klanken in taal. Maar ook bij het leren lezen kan muziekles een hele goede stimulans zijn, omdat daarbij dezelfde gebieden in de hersenen gebruikt worden als bij het maken van muziek.

Motoriek

Muziek maken stimuleert ook de ontwikkeling van de motoriek. Dansen, springen en huppelen op het ritme van de muziek is goed voor de grovere motoriek, maar zeker de fijne motoriek wordt in de verschillende kleutermuzieklessen van de Funky Music School verder ontwikkeld.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Door samen muziek te maken, wordt het gevoel van saamhorigheid bevorderd: je bent deel van een groep, je hoort erbij, iedereen speelt een rol en samen maak je iets moois. Samenwerking wordt enorm gestimuleerd: kinderen leren naar elkaar te kijken en te luisteren, proberen elkaars ritme over te nemen en leren dat iedereen een bepaalde rol heeft in de groep. Dat bevordert ook het zelfvertrouwen van een kleuter.

Kleutermuziekles

In de kleutermuzieklessen van de Funky Music School staat algemene muzikale vorming centraal. De lessen duren 30 minuten en vinden éénmaal per week plaats. We spelen op kleine instrumenten, zoals sambaballen, een tamboerijn of drumstokken, en leren klappen op het ritme van de muziek. Het zijn eigenlijk ook lessen in multitasken: uw kind leert klanken en ritmes herkennen, maar ook om goed naar elkaar te luisteren en samen te spelen.

Wil je een proefles? Klik dan op de button hieronder om je proefles meteen in te plannen.